Köpvillkor

Handla tryggt hos Briscapo.se!

Som konsument som handlar hos Briscapo.se omfattas du av  Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen  och Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler .

Köpvillkoren är indelade i följande avsnitt:

1. Priser och betalning

1.1 Leveranstid

2. Kortbetalning

2.1 Betala med förskottsfaktura

3. Kvitto/Orderbekräftelse

4. Ej uthämtade paket

5. Transportskador

6. Avbeställning

7. Personuppgifter

8. Ångerrätt

8.1 Konsumentverkets ångerblankett

9. Återbetalningsskyldighet

10. Garanti

11. Reklamation

12. Användning av cookies

 

Allmänt

Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägeri polisanmäls.

1. Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

- Alltid fraktfritt vid beställning över 495 kr.

- För beställningar under 495 kr tillämpar vi en fast fraktkostnad på 49 kr. 

- Full försäkring på din leverans.

- Alltid spårbart paketnummer med din beställning.

- Snabba leveranser, som regel så skickas din order inom 1-3 arbetsdagar beroende på lagerstatus. 

- Vi längre leveranstid än sju (7) dagar kontaktar vi dig angående en ny leveranstid. Du kan välja att fullfölja ditt köp eller häva köpet. Observera att vi belastar inte kreditkortet förrän varorna lämnat vårt lager och i de fall man har valt förskottsfaktura så ser vi alltid till att vi har varan / varorna på lager innan fakturan förfaller till betalning. 

- Vi använder oss utav DHL Servicepoint vilket innebär att du får en sms avisering när ditt paket har anlänt till ett utlämningsställe nära dig.

- Du har 14 dagar på dig att hämta ut paketet när det kommit till ditt utlämningsställe.

- Spårbarhet på varje paket så du kan se var det befinner sig. 

- Du kan även välja att betala mot förskott, i de fall som detta alternativ väljs skickar vi en förskottsfaktura på anvigen mejladress. Varorna skickas omdelbart efter att vi mottagit betalning. Se även "Betala med förskottsfaktura"

- Du kan alltid beställa på Briscapo.se men välja att både hämta ut och betala dina varor i vår butik på Vantingevägen 347 i Ängelholm, själjvklart är det helt kostnadsfritt och du kan betala med VISA eller Mastercard. 

- Observera att vi belastar inte betalkorten förrän varan/varorna skickas från vårt lager i Ängelholm. Beloppet som du har handlat för kommer att reserveras och först när varorna lämnar Briscapo.se debiteras beloppet. 

- Briscapo.se levererar endast inom Sverige.

1.1 Leveranstid

Vi gör alltid vårt bästa för att din order skall levereras snabbt och säkert. I de fall vi inte har varorna på lager och beräknad leveranstid överstiger sju (7) dagar kontaktar vi dig. Du kan välja att fullfölja din beställning eller häva köpet. Beloppet som du har handlat för har endast reserverats på ditt kreditkort, vi har alltså inte belastat ditt kreditkort. 

2. Kortbetalning

Du betalar direkt från vår butik med ditt betal- eller kreditkort. Vi accepterar VISA & Mastercard. Viktigt att veta är att vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Observera dock att det ej går att betala med Electron- eller Maestrokort då Svenska inlösare ej stöder online-handel med dessa.

3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av MasterCard. Fördelar för dig som konsument att använda en betaltjänst på Internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.

Våra kortbetalningar hanteras av DIBS och de är licensierade för 3D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar.

2.1 Betala med förskottsfaktura

Du betalar genom insättning på vårt bankgirokonto 5417-8975 . Var noga med att ange ditt ordernummer så att vi kan identifiera din betalning. Din beställning administreras så snart pengarna kommit in på vårt konto. Vi gör ingen kreditupplysning och det tillkommer inte någon fakturaavgift om du väljer att betala med förskottsfaktura.

3. Kvitto/Orderbekräftelse

När du lagt en godkänd beställning så erhåller du ett e-postmeddelande som gäller som orderbekräftelse. Tillsammans med din leverans får du sedan ett papperskvitto. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och meddela oss så skickar vi om bekräftelsen.

4. Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtats ut inom liggetiden och returnerats till Briscapo.se debiteras med en avgift på 300 SEK, för att täcka våra omkostnader.

5. Transportskador

Det är viktigt att du säkerställer att ditt paket är oskadat när du får det. Om ditt paket är skadat, be ombudet göra en notering om skadan vid utlämning eller säg att du inte vill ta emot paketet pga. skadan. Eventuell transportskada ska anmälas omgående till Briscapo.se på  0431-445 880 eller via kontaktformuläret . Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Briscapo.se enligt ovan.

6. Avbeställning

Om du skulle ångra dig direkt efter beställning ska du kontakta vår kundtjänst omedelbart. Om vi redan hunnit skicka din beställning eller ifall din beställning är paketerad så kan du inte avbeställa utan får returnera paketet till oss. Du som kund står då för returfrakten. Om du inte hämtar ut din beställning så debiteras du för att täcka våra kostnader. Se Ej uthämtade paket

7. Personuppgifter

Vi behandlar alla personuppgifter som du lämnar i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204). Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs eller används till reklamutskick från tredje part, utan endast används av Briscapo.se. Din e-postadress och ditt mobilnummer används till orderbekräftelsen samt till övrig information om din beställning. Vi förbehåller oss också rätten att i vissa fall göra reklamutskick om du inte angett att du inte vill ha dessa. Vill du göra ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret ber vi dig kontakta vår kundtjänst (Se information under Kontakta oss).

8. Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt på köp gjorda via distans. 
Ångerrätten regleras i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 

Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller:

 · En tjänst och fullgörandet av denna har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel gravyr på glas.

·  Artiklar som är förpackade med plastfilm, ågerfristen gäller inte om plastfilmen är bruten. Exv. Bordstabletter och Glasunderlägg i kork.

Om du ångrar ditt köp så kontaktar du vår kundtjänst via  kontaktformuläret   inom 14 dagar från mottagande av produkten. Varan måste vara i nyskick och oanvänd, men du har rätt att försiktigt undersöka varan. Du betalar själv kostnaden för returfrakten. Du får ett ärendenummer av oss som du skriver på paketet och skickar tillbaka. När vi godkänt att produkten är i väsentligt oförändrat skick så återbetalar vi hela summan för köpet omgående utan dröjesmål. Vi betalar tillbaka summan inom 14 dagar efter att vi mottagit meddelandet om att du har ångrat ditt köp. Du som kund står endast för returfrakten till oss. Viktigt är att du skyddar returen noga då produkten måste vara i nyskick när den inkommer till oss. Returer som inte har ärendenummer kan komma att bli försenade i hanteringen. 

Vi hjälper dig även efter att 14 dagar av olika anledningar har gått och ångerrätten förbrukats. 

Det finns alltid en lösning, ring oss!

För oss är nöjda och trygga kunder viktigast.

Om det underlättar för din del går det givetvis bra att återlämna ditt ångrade köp i vår fysiska butik på:

Vantingevägen 347
262 91 Ängelholm

Om du kommer till butiken för att återlämna ditt köp återbetalar vi hela beloppet direkt till ditt kreditkort på plats. 

Om du inte vill använda dig av ovanstående tillvägagångssätt kan du välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du mejlar denna till info@briscapo.se alternativt sänder den till:

Briscapo AB, Vantingevägen 347, 262 91 Ängelholm

Butikens öppettider är:
Måndag – Fredag: 10:00 - 17:00
Lördag 10:00 - 15:00
Mer info om vår butik hittar du under fliken "Butiken i Ängelholm ".

Adress för returer är: 
Briscapo AB
Vantingevägen 347
262 91 Ängelholm

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Briscapo.se rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.

Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong och i nyskick.

8.1 Konsumentverkets ångerblankett

Om du vill kan du även använda dig utav standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram . Du kan antingen mejla denna till oss på info@briscapo.se eller sända den till:

Briscapo AB, Vantingevägen 347, 262 91 Ängelholm

9. Återbetalningsskyldighet

Briscapo.se återbetalar summan för köpet, exkl. eventuella fraktkostnader, omgående och senast inom 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om att du ångrat ditt köp. Har vi mottagit varan i retur sker återbetalning omgående och utan dröjesmål. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

10. Garanti

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du besöka oss i butiken på Vantingevägen 347 i Ängelholm eller kontakta kundtjänst på 0431-445 880 eller via kontaktformuläret  för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad det är för produkt kommer Briscapo.se byta ut den eller skicka produkten vidare till berörd leverantör för en bedömning och eventuell åtgärd. Vi står för alla fraktkostnader och skickar dig ett adresskort/fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan.  

Låneprodukt (Endast vid garanti).
Om det är till stort besvär att vara utan den reklamerade varan under servicehanteringen kan Briscapo.se i vissa fall erbjuda en låneprodukt under tiden. 

Observera dock att det finns produkter som av praktiska skäl inte går att låna ut. (t.ex. hygienprodukter eller vissa hushållsartiklar). Vi kan heller inte garantera att produkten är likvärdig den reklamerade på alla specifikationer, utan är tänkt att täcka de viktigaste funktionerna. 

Utanför garanti/Försäkring
För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för t.ex. emaljgrytor, knivar mm kan Briscapo.se hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att Briscapo.se inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är. Att lämna in produkten i vår butik på Vantingevägen 347 i Ängelholm är fortfarande kostnadsfritt (mer info om butiken under fliken "Butiken i Ängelholm").

Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Har du inget kvitto eller följesedel hjälper vi dig så gott vi kan att spåra köpet.

Förutsatt att vi inte kan reparera inom skälig tid eller vi inte kan ersätta dig med en liknande vara kommer vi att betala tillbaka vad du har betalat för varan omgående. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Ring oss, det finns alltid en lösning!

Briscapo.se testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om

1) Produkten konstateras som felfri
2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering 

Om produkten undersökts av oss och/eller en leverantör som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avgiften bli betydligt högre.

11.  Reklamationer

Enligt Konsumentköplagen har du 3 år på dig att reklamera en vara du köpt. Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. En vara kan reklameras om varan har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. Briscapo.se är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan. För snabb och smidig hantering vid eventuell transportskada rekommenderar vi dig att anmäla detta direkt till speditören vid mottagandet av varan. Skulle varan vara skadad eller på annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så rekommenderar vi dig att så snart som möjligt kontakta oss på telefon 0431-445 880 eller via kontaktformulären , så bistår vi dig med information om hur du enklast går till väga för att reklamera varan. Vi står för fraktkostnaden och skickar dig ett adresskort/fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan. Om Briscapo.se väljer en omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader att återbetalas omgående och senast inom 14dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Förutsatt att reklamationen godkänns så kommer vi att ersätta dig med en om möjligt likadan vara omgående och utan dröjesmål. Om vi inte kan erbjuda dig en likadan vara kommer vi att omgående och utan dröjesmål ersätta dig med summan för köpet inklusive eventuella fraktkostnader inom 14 dagar efter att vi mottagit den reklamerade varan. Varor som återsändes mot postförskott utlöses inte av oss.

Tvistelösning

Vid eventuell tvist förbinder Briscapo.se sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Adress till Allmänna Reklamationsnämnden:

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.

Alternativ tvistelösning
Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan.

EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

12.  Användning av cookies

Denna webbplats använder "cookies" för att hjälpa dig att få en personligt anpassad användarupplevelse och "session-cookies" för att hantera Ditt besök på webbplatsen. Det kan t.ex. vara innehållet i Din varukorg, vilka sidor Du ska komma till när Du följer länkar o.s.v. Här kan du läsa mer om cookies .